ساعت کاری : ٨ الی ١٧
|

جک پالت دستی

جک پالت دستی جک پالت

1.معرفی جک پالت

ابزاری است که به صورت دستی برای بلند کردن و حمل بارهای پالتی استفاده می‌شود. این ابزار شامل یک جفت شاخک است که زیر پالت قرار می‌گیرد و با استفاده از یک سیستم هیدرولیک که توسط یک پمپ دستی کنترل می‌شود، می‌تواند بار را بلند کند و حمل کند. جک پالت دستی به طور عمده در انبارها، کارخانه‌های تولیدی و فروشگاه‌ها برای حمل کالاها در فواصل کوتاه استفاده می‌شود. این ابزار به طور معمول برای حمل بارهایی با وزنی معادل چند صد کیلو تا چند تن باشد طراحی شده است، که بسته به مدل قابل استفاده‌ هستند.

جک پالت ها با نام های دیگری هم شناخته میشوند از جمله بالابرهای دستی و لیفتراک دستی. جک پالت ها وسایلی پر کاربرد هستند که بسته به شرایط از انواع متفاوت آن استفاده می شود.

Previous slide
Next slide

همچنین جک پالت دستی با قیمت مناسبی ارائه می‌شود و نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل مانند لیفتراکاستاکر و ریچتراک ها، قیمت کمتری دارد. از طرفی، نیاز به نیروی برقی ندارد و باعث کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود.از دیگر مزایای جک پالت دستی، سهولت استفاده و نگهداری آن است. جک پالت دستی به راحتی قابل حمل است و هیچ نیازی به نصب خاصی ندارد. علاوه بر این، نگهداری و تعمیر جک پالت دستی نیز ساده است و اغلب نیازی به تخصص فنی خاصی نیست.

به طور کلی، جک پالت یک ابزار ضروری برای بسیاری از کسب و کارهاست که باید بارهای پالتی را با سرعت و کارآیی بالا منتقل کنند. از جک پالت با توجه به سادگی کاربرد، قیمت اقتصادی آن به عنوان یک جایگزین پرقدرت برای لیفتراک شناخته شده است. در زمان استفاده از جک پالت به نکات زیر توجه شود.

در ادامه توضیحات مفصلی در خصوص اجزا و قطعات, استانداردها و تعمیر و نگهداری جک پالت ها داده خواهد شد.

2. توضیحات جک پالت:

اجزاء

لیفتراک دستی

1 شاسی

2 دسته

3 پمپ هیدرولیک

4 مکانیسم بالابر

5 چرخ فرمان (جلو)

6 چرخ بارگیری (تک / پشت سر هم)

7 اهرم

8 ترمز پا

9 ترمز پارک

10 پلاک شناسایی (پلاک شناسایی)

11 آرم شرکت و/یا برچسب ظرفیت

12 برچسب دستورالعمل عملکرد بالابر

13 در نهایت برچسب ظرفیت

شرح وسایل ایمنی و برچسب های هشدار دهنده

لیفتراک دستی

A. برچسب دستورالعمل عملیاتی

B. استیکر برای خواندن این دستورالعمل

C. پلاک شناسایی (پلاک شناسایی)

D. برچسب ظرفیت

E. علائم اخطار دهنده

F. علامت محدودیت کاربری

پلاک شناسایی

لیفتراک دستی

1 تعیین نوع

2 شماره سریال

3 ظرفیت اسمی

4 لوگوی شرکت

5 نام و آدرس سازنده

6 وزن خالص

7 تاریخ تولید

8 ابعاد جک پالت

3. هشدارها و دستورالعمل های ایمنی

  • هنگام بارگیری, تخلیه و یا حرکت جک پالت هیچ شخصی نباید در اطراف جک پالت قرار بگیرد جز اپراتور.
  • بارگیری بیش از ظرفیت جک پالت ممنوع می باشد.
  • از قرار دادن پا در جلوی چرخ ها خودداری نمایید، ممکن است صدمه ببیند.
  • از جک پالت بر روی  سطح شیبدار استفاده نکنید.
  • از جک پالت برای بلند کردن افراد یا حمل آنها استفاده نکنید. افراد ممکن است زمین بخورند و آسیب جدی ببینند.
  • از جک پالت برای بارهای ناپایدار و نامتعادل استفاده نکنید.
  • از جک پالت در اطراف مواد منفجره استفاده نکنید.

4. راه اندازی، حمل و نقل، ذخیره سازی/جمع آوری مجدد جک پالت

    راه اندازی – مونتاژ 

بعد از خرید جک پالت نو شاید لازم باشد موارد زیر را انجام دهید.

· بررسی کنید که آیا همه قطعات سالم هستند و آسیبی ندیده اند.

· جک پالت را طبق دستورالعمل های زیر مونتاژ کنید.

وزن راه اندازی تقریبا است10 کیلوگرم / شش بسته بالاتر از محصول وزن.

قبل از مونتاژ، مطمئن شوید که مجموعه قطعات که شامل موارد ذیل میباشند آسیب ندیده باشند:

  • 1 عدد محور با سوراخ (4)
  •  پین رول پلاک 2 عددی (5)
  • 1 عدد بازوی تیلر از پیش مونتاژ شده (1)
  • 1 عدد شاسی از پیش مونتاژ شده با پمپ (6)

لیفتراک دستی

هنگام وصل کردن دسته، بهتر است درست در جلوی جک پالت بنشینید.

الف) دسته (1) را در پیستون پمپ قرار دهید، سپس با کمک یک چکش محور را مطابق شکل زیر از راست به چپ وارد سوراخ پمپ هیدرولیک کنید.

لیفتراک دستی

ب) اهرم کنترل دسته را در موقعیت “LOWER” قرار دهید، سپس مهره تنظیم را رد کنید، پیچ تنظیم را با دست از سوراخ محور عبور دهید.

لیفتراک دستی

پ) دسته را به سمت پایین فشار داده پین را رد کنید.

ت) اهرم کنترل دسته را در وضعیت “RAISE” قرار دهید، سپس صفحه اهرم را با پین (شماره 2) بالا بیاورید و پیچ تنظیم را در شکاف جلوی صفحه اهرم قرار دهید.
نکته: مهره تنظیم را زیر صفحه اهرم نگه دارید.

ث) از یک چکش برای قرار دادن دومین پین رولپلاک (5، شکل 5) در سوراخ دوم محور استفاده کنید.
نوار کشش اکنون به پمپ مونتاژ شده است.

تنظیم سوپاپ هیدرولیک

روی دسته جک پالت خود، اهرم کنترل را پیدا خواهید کرد که در سه موقعیت قابل تنظیم است:

لیفتراک دستی

پایین( Lower): دسته بالا، اهرم پس از رها شدن به حالت خنثی برمی گردد.

خنثی(Neutral): اهرم دسته در وسط

بالا بردن(Raise): دسته پایین

در صورت لزوم، می توانید اهرم را طبق مراحل بالا تنظیم کنید.

A) اگر در حین پمپاژ اهرم در موقعیت خنثی قرار داشت، ولی شاخک ها بالا رفتند، مهره تنظیم پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که عمل پمپاژ شاخک ها را بالا نبرد و موقعیت خنثی به درستی کار کند.

B) اگر شاخک ها هنگام پمپاژ زمانی که اهرم در موقعیت خنثی قرار دارد پایین می آیند، مهره تنظیم را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دوشاخه ها پایین نیایند.

C) اگر هنگامی که اهرم در موقعیت پایین قرار دارد، شاخک ها پایین نمی آیند. مهره تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که بالا بردن دسته کنترل شاخک ها را پایین بیاورد.
سپس موقعیت خنثی را مطابق شکل بررسی کنید. و مطمئن شوید که مهره تنظیم در موقعیت مناسب قرار دارد.

D) اگر شاخک ها در حین پمپ کردن در وضعیت بالا آمدن بالا نمی آیند. مهره تنظیم را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که دوشاخه ها در حالت بالا بردن پمپاژ می شوند.
سپس موقعیت Lower and Raise را بررسی کنید.

ترمز پایی (اختیاری برای برخی مدل ها)

اگر جک پالت با ترمز پایی سفارش داده شده باشد, ممکن است ترمز پایی قبلاً با کامیون مونتاژ شده باشد در غیر اینصورت مطابق زیر انجام دهید.

لیفتراک دستی

الف) چرخ فرمان (310) را بردارید.
ب) نگهدارنده (341) را در قسمت های زیرین بدنه پمپ (322) قرار دهید و قطعات را یکی یکی از (310) خارج کنید. پیچ (340) را در سوراخ ثابت ببندید.
ج) فنر (342)، صفحه ترمز (344)، پدال پا (345) و (فنر) واشر (346) را یکی یکی روی صندلی ثابت (341) نصب کنید.
سپس مهره قفلی (347) را روی صندلی ثابت (341) بپیچید.
د) گریس نیپل (343) را نصب کنید.

5. بازدید روزانه

بازرسی روزانه برای یافتن نقص بسیار موثر است و می تواند طول عمر را به حداکثر برساند.
قبل از شروع کار، موارد زیر بررسی کنید. بار را از جک پالت خارج کنید و شاخک ها را در پایین ترین حالت قرار دهید.

*در صورت مشاهده هر گونه نقص یا ایراد از جک پالت از آن استفاده نکنید.

  •  تغییر شکل ساختاری یا ترک‌های دسته، شاخک ها یا هر جزء دیگر را بصورت بصری بررسی کنید. و به صدای غیر معمول یا اتصال مکانیزم بالابر توجه نمایید.
  •  بررسی کنید که آیا نشتی روغن وجود دارد.
  •  حرکت عمودی مکانیسم بالابر را بررسی کنید.
  •  حرکت صاف چرخ ها را بررسی کنید.
  •  بررسی کنید که آیا آسیبی روی چرخ ها وجود دارد یا خیر.
  •  بررسی کنید که آیا تمام پیچ و مهره ها محکم سفت شده اند یا خیر.
  •  در صورت مجهز بودن، ترمز را بررسی کنید.
  •  بررسی کنید که همه برچسب ها در جای خود قرار داشته باشند.

6. دستورالعمل های اجرایی

  •  هنگام کار با جک پالت، اپراتور باید کفش ایمنی بپوشد.
  • جک پالت برای کاربرد در فضاهای داخلی و با دمای محیط  +5°C و +40°C مناسب هستند.
  •  استفاده از جک پالت بر روی سطوح زاویه دار مجاز نمی باشد.
  •  هرگز یک پالت تراک بارگیری شده را رها نکنید.

پارک کردن جک پالت

شاخک ها را تا پایین ترین موقعیت پایین بیاورید و پالت تراک دستی را روی زمینی صاف و هموار پارک کنید.

 بلند کردن

بررسی کنید که بار از ظرفیت بارگیری تجاوز نکند. شاخک های جک پالت را به آرامی زیر پالت/بار بغلتانید تا شاخک ها بطور کامل زیر بار قرار گیرد (مطابق شکل زیر)


اهرم دسته را به سمت پایین به موقعیت بلند کردن تغییر دهید. بار را با حرکات بالا و پایین دسته بلند کنید.
بار باید به طور مساوی در هر دو شاخک توزیع شود.

  • جک پالت را بیش از حد مجاز بار نکنید!

پایین آوردن اهرم

  • پا یا دست را زیر مکانیزم بالابر قرار ندهید.

با بالا بردن اهرم , جک پالت در حالت تخلیه قرار میگیرد. و شاخک ها به آرامی به سمت پایین حرکت میکنند. با رها کردن اهرم به سمت پایین حرکت پایین آمدن متوقف میشود.
اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در پشت جهت بیرون آمدن وجود دارد، سپس جک پالت را دور کنید.

حرکت

  •  با جک پالت را روی سطح شیبدار کار نکنید.
  •  تفاوت سطح کف را هنگام حرکت بالابر تماشا کنید. بار ممکن است سقوط کند.
  •  بار را پایدار کنید تا از سقوط آن جلوگیری شود.
  •  ممکن است جک پالت مجهز به ترمز نباشد. در این حالت فاصله ترمز طولانی تر است و بستگی به اپراتور دارد.

جک پالت را با فشار یا کشیدن بازوی تیلر حرکت دهید. بازوی تیلر به غلطک های فرمان متصل می شود. چرخ ها به طور خودکار با حرکت یا هدایت بازوی تیلر هدایت می شوند.

خرابی ها

در صورت وجود هرگونه نقص یا عدم کارکرد، لطفاً استفاده از آن را متوقف کنید.
جک پالت را در مکانی امن قرار دهید. از استفاده بیشتر خودداری کنید. و با واحد خدمات همیار لیفتراک خود تماس بگیرید.

7. سرویس و نگهداری های مرتب

  •  فقط پرسنل های ماهر هستند که جک پالت ها را سرویس کنند.
  •  قبل از انجام سرویس، بار را بردارید و شاخک ها را به پایین ترین حالت پایین بیاورید.
  • قبل از کار بر روی قطعاتی که در صورت حرکت ممکن است انگشتان یا دست ها را آسیب برسانند جلوی حرکتشان را بگیرید، پالت تراک را کاملا بی حرکت کنید.
  •  از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید.
  •  لطفا در نظر داشته باشید که نشت روغن هیدرولیک می تواند باعث خرابی و حوادث شود.
  •  تنها تکنسین ها مجاز به تنظیم فشار هستند.
  •  تمامی اجزاء پالت تراک دستی در کارخانه روغن کاری شده اند. برای افزایش عمر آنها، نگهداری منظم توصیه می شود. از گریس مناسب برای کاربرد استفاده کنید و هر 6 ماه یکبار هر کجل گریس خور را روغن کاری کنید.
  • در محیط های خشن نیاز به نگهداری مکرر خواهد داشت.

اگر نیاز به تعویض چرخ ها دارید، لطفاً دستورالعمل های بالا را دنبال کنید. چرخ ها باید گرد بوده و ساییدگی غیر عادی نداشته باشند.

نگهداری ماهانه

  • سطح روغن هیدرولیک را بررسی کنید (بیشتر زمانی که مصرف زیاد است).
  •  تمامی یاتاقان ها و شفت ها در کارخانه گریس کاری میشوند. گریسکاری باید در فواصل ماهانه یا بعد از هر بار شستشوی جک پالت روی نقاط روغن کاری اعمال شود.

شش ماه

در صورت لزوم روغن را عوض کنید.
نوع سیال هیدرولیک مورد نیاز ISO VG32 است، ویسکوزیته آن باید 30cSt در 40 درجه سانتیگراد باشد، حجم کل حدود 0.3 لیتر است.
توجه: اگر رنگ روغن هیدرولیک سفید شیری است، آب در سیستم هیدرولیک است. روغن هیدرولیک را فورا تعویض کنید.

هوازدایی سیستم هیدرولیک

هوا ممکن است در حین حمل و نقل، کج شدن یا استفاده در زمین ناهموار به پمپ راه پیدا کند. این می تواند منجر به بالا نرفتن شاخک ها در حین پمپاژ در وضعیت Raise شود.

هوا را می توان به روش زیر خارج کرد: دسته کنترل را به موقعیت پایین ببرید، سپس پنجه را چندین بار به پایین ببرید.
پس از آن می توان عملیات عادی را از سر گرفت.

اضافه کردن روغن هیدرولیک به مخزن پمپ

مطمئن شوید که شاخک ها در موقعیت پایین قرار دارند.

  •  جک پالت را در دو طرف قرار دهید. شمع تخلیه سیلندر هیدرولیک را به سمت بالا قرار دهید.
  •  دوشاخه پیچ را بردارید.
  •  روغن هیدرولیک را تا زمانی که سطح روغن در انتهای سوراخ قرار گیرد اضافه کنید.
  •  شمع تخلیه را تعویض کنید، جک پالت را به حالت عمودی نگه دارید.

عیب یابی جک پالت

 

علامت

علل احتمالی

اقدام اصلاحی

1شاخک ها بالا نمی روند، به طور کامل بالا نمیروند یا به آرامی بالا میروند.الف) سطح روغن هیدرولیک کم یا ناخالصی در روغن.الف) روغن هیدرولیک را اضافه یا روغن را تعویض کنید.
  ب) اهرم در جای خود قرار ندارد.ب) اهرم را در پایینتر موقعیت قرار دهید.
  ج) بار خیلی سنگین است. شیر تخلیه اضافه بار در حال فعال شدن است.ج) بار را کم کنید.
  د) دما خیلی پایین است و روغن هیدرولیک خیلی غلیظ شده است.د) جک پالت را به مکان گرمتر منتقل کنید.
  ه) هوا در روغن هیدرولیک وجود دارد.ه) پمپ هیدرولیک را هواگیری کنید.
2شاخک ها پایین نمی آیند یا به طور کامل پایین نمی آیند.الف) شاید مانعی که در زیر شاخک مکانیزم شاخک و غیره قرار دارد.الف) در برداشتن مانع احتیاط کنید.
  ب) اهرم کنترل خارج از تنظیم است.ب) به بخش 4 مراجعه شود.
  ج) شاخک برای مدت طولانی در موقعیتی بالا رها شده باشد, شفت پیستون زنگ زده است.ج) شفت پیستون همیشه روغن کاری شوند.
  د) میله یا پمپ پیستون در اثر بارگذاری بیش از حد یا بارگذاری ناهمگون تغییر شکل داده است.د) میله یا پمپ پیستون را تعویض کنید
3بدون قرار دادن اهرم کنترل در موقعیت “پایین” شاخک ها پایین می آیندالف) ناخالصی های روغن مانع از بسته شدن کامل شیر آزاد می شوند.الف) روغن هیدرولیک را تخلیه و جایگزین کنید
  ب) برخی از اجزای هیدرولیک یا آب بندها ترک خورده یا فرسوده شده اند.ب) قطعات را بازرسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  ج) اهرم کنترل خارج از تنظیم است.ج) به بخش 4 مراجعه شود.
4نشت روغنالف) پکینگ ها فرسوده شده است.الف) پکینگ ها را تعویض نمایید.
  ب) سایر قطعات ترک خورده یا فرسودهب) قطعات آسیب دیده را تعویض کنید