ساعت کاری : ٨ الی ١٧
|
۰۹۱۲۴۹۳۷۶۰۳

نصب و نگهداری باتری لیفتراک برقی

مطالبی که در ادامه خواهید خواند

باتری لیفتراک برقی

نگهداری باتری لیفتراک | راهنمای کامل استفاده، شارژ و نصب باطری لیفتراک برقی

  نصب باتری لیفتراک

نگهداری باتری لیفتراک یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش عمر مفید لیفتراک برقی است. باتری‌های صنعتی که در انواع لیفتراک سپاهان، لیفتراک تویوتا و سایر برندهای مطرح استفاده می‌شوند، نیاز به نصب صحیح، شارژ دقیق و سرویس منظم دارند تا کارایی حداکثری و ایمنی مطلوب حفظ شود.

در این مقاله، به صورت کامل و ساختار‌یافته با مراحل نصب، راه‌اندازی، شارژ و نگهداری باطری لیفتراک برقی آشنا می‌شوید.

باتری لیفتراک

معرفی باتری لیفتراک برقی

باطری لیفتراک برقی (معمولاً از نوع PZS یا باتری سرب‌اسیدی صنعتی) شامل سلول‌هایی است که در محفظه‌هایی فلزی با پوشش پلی‌اتیلن نصب شده‌اند. جنس جلد و درب باتری‌ها معمولاً از پلی‌پروپیلن (PP) بوده و اتصالات آن‌ها از طریق جوش سربی انجام می‌پذیرد.

باطری لیفتراک برقی در برندهای مختلف نظیر لیفتراک سپاهان یا لیفتراک تویوتا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظرفیت آن‌ها بر اساس نیاز مشتری متغیر است.

نکات نصب باتری لیفتراک

برای اطمینان از عملکرد درست و ایمنی باطری لیفتراک برقی، نکات زیر هنگام نصب رعایت شود:

    • سطح نصب باید کاملاً تراز و مقاوم در برابر اسید باشد.

    • محیط نصب باید تهویه مناسب داشته و از گردوغبار، ذرات فلزی و گازهای مضر عاری باشد.

    • اتصال قطب‌های مثبت و منفی به سیستم مصرفی با کابل‌های پوشش‌دار و ایزوله انجام شود.

    • هنگام نصب باتری‌های شارژ شده، انجام هرگونه عملیات جوشکاری باید پس از تهویه محیط از گاز هیدروژن صورت گیرد.

مراحل شارژ و راه‌اندازی اولیه

1. اسید ریزی اولیه

  • اسیدریزی اولین مرحله در راه‌اندازی باتری لیفتراک است. در این مرحله، اسید سولفوریک با چگالی ۱.۲۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، تا سطح مشخصی در سلول‌ها ریخته می‌شود. پس از آن باتری به مدت حداقل ۲ ساعت در حالت استراحت قرار می‌گیرد تا اسید به خوبی در صفحات نفوذ کرده و دما متعادل شود. اگر پس از توقف، سطح اسید کاهش یافته باشد، باید با اسید با همان چگالی مجدداً تنظیم گردد.

2. فرمول اصلاح دانسیته با دما

D1 = D2 + 0.0007(T - 25)
  • D1: دانسیته در دمای 25 درجه (1.22 g/cm³)

  • D2: دانسیته اندازه‌گیری‌شده در دمای فعلی

  • T: دمای فعلی الکترولیت

3. شارژ اولیه

شارژ اولیه مرحله‌ای بسیار حیاتی برای فعال‌سازی کامل باتری لیفتراک است. این فرآیند شامل دو مرحله اصلی شارژ با جریان‌های متفاوت است: ابتدا باتری به مدت ۴ ساعت با جریان I5 شارژ می‌شود، سپس به مدت ۲۰ ساعت با جریان 3I5 ادامه می‌یابد. پس از این مرحله، سطح و دانسیته الکترولیت بررسی و در صورت نیاز تنظیم می‌گردد. در نهایت یک ساعت دیگر با همان جریان شارژ ادامه پیدا می‌کند تا سل‌ها به ولتاژ گازدهی برسند. این مرحله نقش مهمی در تثبیت ظرفیت و افزایش عمر مفید باتری دارد.

  • مرحله اول: 4 ساعت با جریان I5

  • مرحله دوم: 20 ساعت با جریان 3I5

  • سپس تنظیم سطح و دانسیته الکترولیت و شارژ 1 ساعت دیگر

شرایط نهایی:

پارامترمقدار نهایی مطلوب
دانسیته الکترولیت1.260 ± 0.005 g/cm³
دمای مجازحداکثر 55 درجه سانتی‌گراد
ولتاژ سلتفاوت ولتاژ نباید از 0.05 ولت تجاوز کند

نکات ایمنی حین شارژ

  • حتماً درب‌های باتری و کانتینر قبل از شروع شارژ باز باشند.

  • سوکت باتری به درستی به شارژر متصل و سپس دستگاه روشن شود.

  • در طول شارژ، دمای باتری پایش شود. در صورت افزایش دما به بالای 55 درجه، شدت جریان کاهش یا شارژ متوقف گردد.

  • هفته‌ای یک‌بار پس از شارژ کامل، دمای الکترولیت، گازدهی و دانسیته تمام سل‌ها بررسی شود.


راهنمای کامل نگهداری باتری لیفتراک

1. شارژ نگهداری (Floating Charge)

شارژ نگهداری (Floating Charge) نوعی شارژ دائمی و آرام است که پس از شارژ کامل باتری برای حفظ ظرفیت آن و جلوگیری از دشارژ خود به خودی انجام می‌شود. این نوع شارژ معمولاً با ولتاژ ثابت ۲.۲۵ ± ۰.۰۱ ولت به ازای هر سل و جریان کم در حدود ۰.۰۲ تا ۰.۰۳ I5 انجام می‌گیرد. اگر باتری برای مدتی استفاده نمی‌شود، شارژ نگهداری باید به صورت مداوم یا هفته‌ای یک‌بار انجام شود. این روش مانع از افت ولتاژ و ایجاد سولفات روی صفحات باتری می‌شود. رعایت شارژ نگهداری، طول عمر و آمادگی عملکردی باتری لیفتراک را تضمین می‌کند.

  • ولتاژ سل‌ها: 2.25 ± 0.01 ولت

  • جریان شارژ: بین 0.02 تا 0.03 I5

  • انجام شارژ نگهداری به صورت هفتگی یا مداوم جهت جلوگیری از دشارژ خود به خودی

2. شارژ جبرانی (Equalizing Charge)

شارژ جبرانی (Equalizing Charge) یک روش شارژ ویژه برای بازیابی کامل ظرفیت باتری لیفتراک است، به‌ویژه زمانی که باتری به طور کامل تخلیه شده یا به‌درستی شارژ نشده است. در این روش، باتری ابتدا با جریان ثابت بین ۰.۰۵ تا ۰.۰۷ I5 شارژ می‌شود تا ولتاژ سل‌ها به ۲.۴ ولت برسد و این وضعیت حداقل به مدت دو ساعت پایدار بماند. در روش دیگر، از جریان نزولی استفاده می‌شود: ابتدا با ۰.۸ I5 شارژ آغاز شده و سپس به ۰.۲ I5 کاهش می‌یابد تا شارژ کامل شود. این فرآیند موجب یکسان‌سازی دانسیته و ولتاژ سلول‌ها شده و از عدم توازن در عملکرد باتری جلوگیری می‌کند. انجام شارژ جبرانی به‌صورت دوره‌ای به افزایش عمر مفید باتری کمک می‌کند.

  • جهت بازگرداندن باتری به ظرفیت کامل در صورت دشارژ شدید

  • شارژ با جریان ثابت:

    • 0.05 تا 0.07 I5 تا رسیدن به 2.4 ولت

    • نگه داشتن ولتاژ ثابت به مدت 2 ساعت

  • شارژ با جریان نزولی:

    • شروع با 0.8 I5 و کاهش تدریجی تا 0.2 I5


روش‌های شارژ تعادلی

زمان‌های مناسب برای شارژ تعادلی شامل موقعیت‌هایی است که باتری تحت فشار یا استفاده غیراستاندارد قرار گرفته است. این شارژ باید پس از دشارژهای عمیق یا زمانی که باتری به صورت ناقص شارژ شده انجام شود. در سه ماهه اول راه‌اندازی باتری، بهتر است هفته‌ای یک‌بار انجام گردد و پس از آن، ماهی یک‌بار کافی است. در شرایطی که لیفتراک کمتر استفاده می‌شود یا زمان کافی برای شارژ کامل نیست، شارژ تعادلی هفتگی توصیه می‌شود. این شارژ کمک می‌کند از سولفاته شدن صفحات جلوگیری شده و عمر باتری افزایش یابد.

زمان‌های مناسب شارژ تعادلی:

  • پس از دشارژ کامل

  • در سه ماهه اول، هفته‌ای یک‌بار

  • در صورت استفاده کم از لیفتراک

  • پس از شارژهای ناقص یا توقف شارژ قبل از تکمیل


جدول مشخصات فنی جریان و دانسیته

نوع عملیاتجریان شارژولتاژ سل نهاییدانسیته نهایی
شارژ اولیهI5 و 3I5≥ 2.4 ولت1.260 ± 0.005
شارژ نگهداری0.02 – 0.03 I52.25 ولتحفظ ثبات
شارژ تعادلی0.1 – 0.2 I5≥ 2.4 ولت1.260 ± 0.005
پایان دشارژ≤ 1.13 g/cm³نیاز به شارژ مجدد

خرید باتری لیفتراک با گارانتی معتبر

اگر به دنبال خرید باتری لیفتراک با گارانتی معتبر، قیمت رقابتی و مشاوره تخصصی هستید، تیم ما آماده راهنمایی شماست. ما انواع باطری لیفتراک برقی مناسب لیفتراک سپاهان، لیفتراک تویوتا و برندهای دیگر را با خدمات نصب و شارژ اولیه ارائه می‌دهیم.

📞 برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت تماس بگیرید: ۰۹۱۲۴۹۳۷۶۰۳

مطالب کاربردی راجع به لیفتراک

باتری لیتیومی لیفتراک
تعمیرات لیفتراک
باتری لیتیومی لیفتراک برقی؛ انقلاب در عملکرد، صرفه‌جویی و بهره‌وری

باتری لیتیومی لیفتراک برقی؛ انقلاب در عملکرد، صرفه‌جویی و بهره‌وری مقدمه در سال‌های اخیر، صنعت لجستیک و انبارداری با تحولی شگرف مواجه شده است؛ باتری لیتومی لیفتراک برقی به عنوان یک فناوری نوین توانسته جایگزینی قدرتمند برای باتری‌های سنتی سرب‌اسید باشد. باتری لیفتراک برقی از نوع لیتیومی نه تنها در

ادامه مطلب »
لیفتراک دیزلی: انتخابی قدرتمند برای جابجایی سنگین

لیفتراک دیزلی: انتخابی قدرتمند برای جابجایی بارهای سنگین مقدمه در این مقاله قصد داریم به‌صورت جامع به بررسی لیفتراک دیزلی بپردازیم. در دنیای امروز، با افزایش حجم تولید و توزیع کالاها، نیاز به ماشین‌آلات قدرتمند برای جابجایی و انبارداری بیشتر از گذشته احساس می‌شود. یکی از مهم‌ترین تجهیزات در این

ادامه مطلب »
ظرفیت بارگیری لیفتراک: هر آنچه که باید بدانید

ظرفیت بارگیری لیفتراک ویا تناژ لیفتراک کل وزنی است که یک لیفتراک می تواند با خیال راحت بلند کند و حمل کند. قدرت لیفتراک، اندازه موتور و ساختار شاخک، قابلیت های آن را تعیین می کند. ظرفیت بارگیری به فاصله مرکز ثقل بارلیفتراک نیز بستگی دارد. صاحبان و اپراتورهای لیفتراک

ادامه مطلب »
ترمز لیفتراک
تعمیرات لیفتراک
زمان تعویض ترمز لیفتراک

ترمزهای لیفتراک خوب نقش مهمی در عملکرد ایمن آن ایفا می کنند. وقتی توجه داشته باشیم که آن لیفتراک قرار است ۵۰۰۰۰ پوند وزن را بلند و حمل کند، اهمیت آن ده برابر می شود. تعمیر و نگهداری معمول ترمز طول عمر ترمزهای لیفتراک را افزایش می دهد، اما زمانی

ادامه مطلب »
نوشته ی دیگری برای نمایش وجود ندارد