تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزل
چرخه تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزلی بصورت روزانه است، یعنی حتما قبل از شروع به کار لیفتراک باید بازرسی از لیفتراک صورت پذیرد. دوره تعمیر و نگهداری سطح اول، بعد از گذشت ۱۵۰ است. چنانچه طی یکسال به مدت ساعت 150 ساعت نرسد بایستی بعد از گذشت یکسال حتما تحت سرویس اولیه قرار بگیرد. سرویس دوم پس از گذشت ۴۵۰ساعت و یا بعد سه سال انجام پذیرد.(هر کدام زودتر تمام شود)
موارد نگهداری لیفتراک دیزلی به شرح زیر است:
۱. تعمیر و نگهداری دوره ای لیفتراک های دیزلی
تعمیر و نگهداری معمول این است که راننده در هر شیفت کاری لیفتراک را بازرسی و رفع اشکال می کند. این مورد مهم در تعمیر و نگهداری روزانه لیفتراک است و نقش مهمی در تعمیر و نگهداری لیفتراک است. وظایف اصلی این تعمیر و نگهداری عبارتند از: حذف کثیفی از لیفتراک و قطعات لیفتراک، بررسی و پر کردن مایع خنک کننده موتور، چک روغن و سوخت، بررسی سفتی اتصالات قطعات مختلف لیفتراک و غیره.
جزئیات فرآیند نگهداری روزانه لیفتراک به شرح زیر است:
۱) خاک، گل روی لیفتراک و اجزای مهم مانند شاخک، ژنراتور و استارت تمیز شود، میزان آب باتری چک شود، مخزن آب و فیلتر هوا را تمیز گردد.
۲) سفتی قطعات مختلف مخصوصا قطعات شاخک، پیچ و پین های زنجیر، پیچ چرخ، پین ثابت چرخ، ترمز بررسی کنید.
۳) ترمز پایی و مکانیزم فرمان را بررسی کنید.
۴) بررسی امکان نشتی، بر روی هر مفصل لوله، مخزن سوخت، مخزن روغن، پمپ ترمز، جک های بالابر، جک های سینه، مخزن آب، پمپ آب،منبع روغن موتور، گیربکس، فرمان هیدرولیک، سیلندر فرمان.
۵) آلودگی را از فیلتر روغن پاک کنید.
۶) میزان کارایی آینه ها، چراغ ها، بوق ها را بررسی کنید.
۷) پس از تکمیل بررسی های فوق، دستگاه را روشن کنید، عملکرد موتور، سیستم انتقال قدرت، سیستم ترمز و سیستم بالابر هیدرولیک را برای عملکرد عادی بررسی کنید.
۲. تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزلی به چه کاری نیاز دارد؟
تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزل سطح یک, یک مورد معمول است که بر تمیز کردن، سفت کردن برخی قطعات و روغن کاری تمرکز دارد. علاوه بر کارهایی که نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارند، نیاز است که قطعات گریس خور مشخص شده را دوباره پر و جایگزین کنید. علاوه بر این، بررسی کنید قطعات مصرفی لیفتراک را رفع عیب و در صورت نیاز تعویض کنید.
محتوای اصلی تعمیر و نگهداری فنی لیفتراک سطح 1 به شرح زیر است:
۱) فشار یا خلاء سیلندر را بررسی کنید: فاصله سوپاپ را بررسی و تنظیم کنید، بررسی کنید که ترموستات به درستی کار می کند.
۲) بررسی کنید که شیر معکوس پمپ چند طرفه، جک بالابر، جک سینه، سیلندر فرمان و پمپ دنده به درستی کار می کنند.
۳) بررسی کنید که آیا تعویض دنده عادی است: فاصله بین لنت های ترمز ترمز دستی، ترمز پایی را بررسی و تنظیم کنید.
۴) روغن مخزن روغن را تعویض کنید، لوله های انشعاب روغن و فیلتر روغن لیفتراک دیزل را به جهت نشت روغن و یا گرفتگی بررسی در صورت نیازتمیز کنید.
۵) چک کردن دینام و استارت، تمیز و سالم بودن کانکتورها و همچنین سایش ذغال و کموتاتور را بررسی کنید.
۶) سفتی تسمه فن را بررسی کنید.
۷) چرخ ها را بررسی کنید، فشار باد لاستیک بررسی شود .
۸) در صورت جدا شدن قطعات به دلیل تعمیر و نگهداری، پس از مونتاژ مجدد، تست جاده ای لیفتراک انجام شود.
– عملکرد ترمز را در سطوح مختلف بررسی کنید، نباید انحراف و پیچ خوردگی وجود داشته باشد. در شیب های تند، ترمز دستی برای پارک مطمئن تست شود.
– هنگامی که موتور در شرایط شتاب، کاهش سرعت، بار سنگین یا بدون بار کار می کند، به هر گونه صدای غیر عادی را توجه کنید.
– پس از تست لیفتراک، ترمز، گیربکس، دیفرانسیل را از نظر داغی بیش از حد بررسی کنید.
– بررسی کنید که آیا سرعت بالا بردن شاخک نرمال است واینکه شاخک ها لرزش دارند یا خیر.
۹) بررسی کنید که آیا توری فیلتر در ورودی روغن پمپ دیزل را بررسی کنید و در صورت نیاز فیلتر را تمیز یا تعویض کنید.
۳. تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزلی سطح سه
تعمیر و نگهداری سطح 3 متمرکز میشود به بحث تعمیرات.
علاوه بر تکمیل کار مشخص شده در تعمیر و نگهداری سطح اول،تمرکز تعمیر و نگهداری سطح دوم باید بر روی الگوهای سایش طبیعی قطعات و خرابی ها یا نشانه های موجود در فرآیند باشد. تعمیر یا تعویض قطعات برای از بین بردن آسیب های موضعی به لیفتراک که به دلیل فرسودگی و پارگی طبیعی قطعات یا نگهداری و کارکرد نامناسب لیفتراک دیزلی ایجاد میشود. عمدتاً بر اساس بازرسی، تنظیم و پیشگیری ، جداسازی، بازرسی، تمیز کردن، تعویض روغن، تعمیر یا جایگزینی قطعات که امکان بروز آسیب های بزرگ را فراهم میکند.